Collaborating at Work

Samarbete i projekt

Vi använder Microsoft Teams för att jobba tillsammans i projekt

  • Konversationer istället för mail

  • Skapa och dela filer

  • Chatta, samtala och mötas online

  • Hålla koll på framsteg och uppgifter

  • mm. mm.

Du kan vara en av två olika sorts användare, se nedan

teams.png

Engångslösenord

Vanlig modell för Gmail eller alla som inte har ett Microsoft Konto eller ett Microsoft 365 konto

Du loggar in med ett engångslösenord som du får till din e-post.

 

Du kan behöva sända begäran om ny kod fler än en gång när du jobbar i Teams.

Microsoft Authenticator

Kan användas av alla användare oavsett mailsystem. Är vanligtvis ett krav för Microsoft konton som t.ex. Hotmail, Live, Outlook.com eller du som har ett Microsoft 365 arbets- eller skol-konto. 

Inloggning sker med hjälp av Microsoft Authenticator - en gratis mobilapp - som hjälper dig att bekräfta din identitet. En engångsprocess krävs för att ställa in Microsoft Authenticator - du blir guidad vid första inloggningen. Ibland när du arbetar i Teams kan du behöva bekräfta din identitet igen med Authenticatorn.

Ange din epost adress

2. Ditt konto är okänt, be om en kod

a) Klicka på den blåa texten för att få koden

b) Hämta koden från mailet du fick

3. Ange koden

c) Klistra in koden eller skriv den

d) Klicka på Sign in knappen

Kontakta Vanjos om du behöver eller vill byta till Microsoft Authenticator modellen.

Ange din epost adress

Lösenord anges om så begärs.

2. Bekräfta identitet

Vid behov: På din mobil, öppna Microsoft Authenticator och bekräfta att du är du.

Första gången kommer du att registrera dig som en användare av Microsoft Authenticator, följ guiden.

Mer om Microsoft Authenticator här

Börja samarbeta i Teams

Välj organisation i förekommande fall

Om du har tillgång till fler Teams organisationer, då ska du välja Vanjos (Guest) för att ansluta till vår gemensamma arbetsyta.

På den vänstra sidan finns navigeringsmenyn. Välj där:

  • Aktiviteter - Vad som händer

  • Chatt - för att chatta och prata

  • Teams - alla de team du är med i

  • Filer - Alla filer samlade på ett ställe

Varje team har minst en kanal.

På varje kanal finns det en meny överst med bl.a. konversationer och filer. Använd konversationer för att kommunicera inom ditt team

Om du har behov av att komma åt t.ex. Google Drive inne i Teams, då kan du lägga till den där. Då kan du även kopiera och flytta filer till/från Teams och Google Drive. Andra system som bl.a. Dropbox finns det också stöd för.

Chatta och samtala, även Video och dela skärm

Du kan göra det med personerna i ditt/dina teams inom Vanjos.

Möten

Planlagda tidsbestämda möten kan du som gäst inte göra. Men du kan skapa ett möte nu i en kanal på ett team. Alla i teamet kan då ansluta. Inte alla finesser stöds för gäster.

OBS! Både möten och samtal kräver att du använder antingen:

a) Teams Web med Google Chrome eller Microsoft Edge

b) Teams appen (Windows, Mac, mobilen)

Längst ned till vänster i Teams hittar du en hjälp knapp - klicka där för mer information

Uppgifter

I många projekt använder vi Planner för att hantera vad som ska göras. När så görs finns det en länk till uppgifterna från menyn överst i den/de kanaler som används. I Planner kan du enkelt se vad som är planerat och hur allt framskrider. Mer om Planner här.

Inspired web solutions
Ring
073-0220326

Since 2012
© by Vanjos